Primăvara este anotimpul eleganței, al feminității, al fertilității. Primăvara este îmbrățișarea pământului cu cerul… “Primavara ne arata ce poate face Dumnezeu dintr-o lume murdara si anosta.”- Virgil A. Kraft.
De ce Muzeul Național Brukenthal a ales tabloul Fata în albastru ca lucrare a lunii martie? Pentru că în luna martie sărbătorim venirea primăverii, renașterea, viața, frumusețea, feminitatea, elemente pe care le regăsim în acest portret de fată. Cuceritor prin calitatea artistică și prin eleganța și tinerețea personajului, Fata în albastru este unul dintre cele mai spectaculoase tablouri din colecția de pictură românească.
Tabloul este opera lui Mișu Popp, unul dintre cei mai importanți pictori din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, activ în Transilvania și Țara Românească, care a avut contribuții majore în modernizarea picturii românești a epocii.
Așa cum aflăm de la unul dintre specialiștii Muzeului Național Brukenthal, Iulia Mesea, în anul realizării acestui tablou, Mișu Popp era deja recunoscut pentru talentul său în pictura religioasă și în realizarea de portrete după moda europeană. În 1864 a fost invitat la Câmpulung pentru pictarea bisericii Sfântul Nicolae. Atât în perioada cât a lucrat la biserică, cât și după ce a părăsit Câmpulung și s-a stabilit la Brașov, a primit un număr mare de comenzi de portrete din această localitate, printre care și Portretul Elenei Costea (cunoscut ca Fata în albastru- tehnica: Ulei pe pânză, Dimensiuni: 94,5 x 74,5 cm), realizat în anul 1868.
Cu o ținută care impresionează prin eleganță și bun gust, tânăra apare șezând, într-un interior sugerat doar prin fotoliul de epocă tapițat cu piele pictată. Orientată ușor spre dreapta, fata întoarce capul spre spectator, întâmpinându-l cu o privire frontală. Are chipul frumos și proaspăt, este fardată discret și pieptănată cu bucle răsucite cu fierul (așa cum se face și acum), după moda epocii. În păr are prins un buchețel de trandafiri specific modei Biedermeier. Carnația e redată în nuanțe delicate de ocru și roz. În mâna dreaptă ține un evantai. Eleganta rochie de mătase albastră prin decolteul larg și mânecile scurte îi pune în evidență frumusețea umerilor, a bustului și a brațelor. Corsetul îi accentuează finețea taliei. Cu o minuție caracteristică stilului său de esență academistă, artistul redă dantelăria aplicată pe rochie și bijuteriile (cerceii, pandantivele, brățările și inelele de aur și argint, împodobite cu pietre prețioase și perle, și ceasul prins la brâu). Calitatea și strălucirea ținutei e realizată prin nuanțările de albastru, alburi și griuri colorate, în contrast cu fundalul tern. Deși atitudinea ei este distantă, tânăra are o privire blândă care ne face să îndrăgim acest personaj care impune prestanță prin ținută și atitudine.
Bucurați-vă de FRUMOS!