Recentul si… efervescentul turneu al Teatrului Național „Radu Stanca” în Japonia a cuprins, pe lângă spectacolele jucate de actorii sibieni, și o amplă serie de conferințe și întâlniri diplomatice susținute de Constantin Chiriac.
Vizita desfășurată între 12-26 octombrie a avut scopul de a continua și consolida mai vechi colaborări, precum și de a iniția noi proiecte sau schimburi bilaterale.
„Nu există în România astfel de teatru”
Tot în această perioadă, pe meleagurile nipone s-au aflat și reprezentanți ai Universității „Lucian Blaga” Sibiu. Delegația sibiană a intrat în contact cu NihonUniversity, cea mai mare universitate a Japoniei, care are 79.000 de studenți, distribuiți la 15 facultăți diferite și în campusuri din toată Japonia.
„În același timp, afiliați acestei universități sunt copiii care vin de la grădiniță, la școala generală și la liceu și care sunt selectați și antrenați pe calitățile pe care le au și apoi sunt îndrumați, prin competiție, către facultățile Nihon. Există niște centre de cercetare absolut extraordinare! Am fost în Teatrul Deprtamentului de Teatru. Nu există în România un astfel de teatru, cu asemenea facilități și cu asemenea dotări. Și vorbim de un teatru care este creat doar pentru nevoile studenților.”a declarat maestrul Constantin Chiriac.
Spectacole, traduceri și alte proiecte româno-japoneze
Printre acțiunile pe care Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca”, și delegația de universitari sibieni le-au întreprins pe timpul vizitei în Japonia se numără:
-întâlnire cu staff-ul Nihon University în care s-a stabilit, la nivelul universității, o monitorizare de trei ani, în vederea dezvoltării unui program coerent de compatibilizare a studiilor dintre Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu și Universitatea Nihon. Colaborarea pentru Platforma Doctorală în Artele spectacolului și Management cultural a fost acceptată, încă de la începutul întâlnirii. Nu în ultimul rând, dacă totul va decurge conform înțelegerilor, studenți de la Nihon University vor fi prezenți în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu 2016, la secțiunea „Întâlnirea școlilor de teatru.”
-întâlnirea cu conducerea Tokyo Metropolitan Theatre, partenerul strategic al Teatrului Național „Radu Stanca” și al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu pentru următorii ani; s-au stabilit turnee, montarea unui spectacol în regia lui Silviu Purcărete la Tokyo, montarea unui spectacol pe textul lui Hideki Noda la Sibiu, turneul Teatrului Tokyo Metropolitan în 2018 la Sibiu, cu spectacolul Out of steps, în distribuția căruia figurează patru nume celebre din Japonia și din lume.
-„De asemenea, vizita directorului administrativ, anul viitor, la Sibiu pentru coproducțiile pe care le vom face și pentru o conferință în cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și în cadrul Bursei de Spectacole. Posibilitatea implicării Tokyo Metropolitan în coproducția cu spectacolul Kabuki pe care îl vom dezvolta împreună cu domnul Kushida și cu Matsumoto Performing Arts Center. De asemenea, posibilitatea implicării în proiectul de traduceri a zeci de texte japoneze în România. Sper, cu sprijinul Institutului Cultural Român, având certitudinea sprijinului Japan Foundation pentru traducerea celor 10 texte din română în japoneză și montarea lor, asigurarea faptului că aceste texte vor deveni spectacole live în teatrele din Japonia.”, precizeaza Constantin Chiriac.
-întâlnire cu reprezentanți ai Waseda University, una dintre cele mai prestigioase universități private din Japonia și Asia, care are, de asemenea, Muzeul Teatrului din Japonia, unde sunt încorporate cele mai importante forme de spectacol de la Kabuki, la Nō, la Bunraku, la Butoh, în zona a ceea ce înseamnă scenă specifică, interpretare sau costume. Constantin Chiriac a declarat, înainte de întâlnire, că: „Suntem foarte interesați de asocierea lor în școala doctorală, în această platformă internațională, dar și în schimburi bilaterale.”
-Președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu a susținut, totodata, o serie de conferințe pe tema Diplomație Culturală, în prezența unor oficiali japonezi, directori de instituții culturale, președinți de festivaluri, operatori culturali, artiști și cadre didactice de la universitățile japoneze de profil.
Concluzie: Teatrul poate fi, intr-adevar, AMBASADOR. Intre culture, tetare, civilizatii, evenimente. Chiar sic and miile de kilometric sau istoriile de veacuri si milenii fac diferenta. Dar numai atunci cand exista vointa, talent, inteligenta si acea lumina interioara harazita oamenilor ALESI, oamenilor providentiali, cum este si ramane acest Constantin Chiriac, unul dintre vectorii culturii romane in prezent si… viitor.