Biserica fortificată din Cisnadaie aşteaptă doar să împingeţi poarta de fier. Păşind în universul ei pătrunzi în alta lume, una medievală. Iti dau binete aici pietrele vechi, bolţile, nişele, ţiglele cu muşchi şi licheni, deasupra cerul albastru şi turnul impresionant al bisericii… Pui man ape clanta, s adeschizi, si pare ca ceri acceptul unui ostean din alte vremi, sau… unei zeitati: Clanta, ea insesi pare sa fie personajul care iti va da sau nu voie sa intri.
Făurirea sirenei cu coif este aproximata undeva, in secolul al XVII-lea.
Ovidiu Paius spune ca aceasta clanta- o opera de arat in fond, intruchipeaza “”sirena bicaudata”, dar nu e sirena… Simbolizeaza un sarpe cu cap de femeie. E luata de germani din mitologia scandinava”.
Intr-un stdiu aprofundat asupra simbolisticii sirenei, Ana Maria Gruia explica: “Reprezentările medievale ale sirenei sunt diverse. La fel de diverse sunt şi contextele în care acestea apar, motiv pentru careinterpretarea nu este întotdeauna certă. În mod sigur însă sirena, şi înspecial cea bicaudată, constituie un motiv decorativ popular în evul mediu şi apare în nenumărate domenii artistice, atât religioase (capiteluri în biserici şi mănăstiri, reliefuri pe amvoane, fresce bisericeşti, manuscrise religioase, clante, mozaicuri), cât şi laice (manuscrise – fiziolog, bestiarii, cărţi ale naturii-semne de case şi taverne, manuscrise şi tipărituri, textile, heraldică ,plafoane pictate, cahle, plăci pavimentare, discuri decorative, cufere de joc, insigne profane, amulete, mărci de hârtie, etc). Uneori imaginile sunt însoţite de text, precum în bestiarii, caz în care interpretarea se bazează pe acesta. Alteori, imaginea este însoţită de scurte inscripţii. În cele mai multe cazuri însă imaginea sirenei apare izolat, motiv pentru care în interpretarea şi nuanţarea imaginii este nevoie de o analiză aprofundată a funcţiilor generale ale sirenei precum şi de contextul în care ea este reprezentată (mediu, alte reprezentări)” (www.academia.edu)
Demn de remarcat, o sirena cu coif este ilustrata si la Biserica-cetate din Hosman: În bolțile semicirculare a portalului sunt reprezentate câteva figuri în relief: diavolul cu sufletul unui discipol în mână, Apostolul Petru cu cheile bolții cerești și un cerșetor, doi diaconi; în partea de sud doi ctitori în haine preoțești purtând macheta unei biserici, evanghelistul Marcus cu leii, o sirenă cu coif. Pe soclul coloanelor sunt gravate capete de pisică în locul obișnuitelor rozete. Același stil arhitectural se regăsește la bisericile din Avrig, Săcădate și Toarcla, toate influențate de meșteri pietrari germani sau austrieci.
Multi interpreteaza CLANTA intruchipata in sirena cu coif drept un prag intre sacru si profane, sirena fiind un soi de veghetor, de paznic intre cele doua spatii. Din afara, apesi clanta, de desparti simbolic, de spatial laic, profane si intri in biserica, in lumea mai aproape de Dumnezeu…
Sursa foto: Ciuca Claudiu Alexandru